14 декември, 2012

Проектът за интегриран градски транспорт на Русе в по-голямата си част е загуба на време

Интервю със заместник-кмета Страхил Карапчански, в което той разказва за проекта за интегриран градски транспорт на Русе.

Моят отговор:
Електронните билети не са необходими за решаването на нито един от проблемите, които той цитира. С нищо не са по-добри от хартиените билети, освен с:
- възможността да замениш плащането на зона с плащане на км. За такова намерение не се говори. Да, в бъдеще може, ама може просто тогава да се купи скъпата техника за това. Не е необходимо сега.
- проследяване на пътниците. От съвсем безобидното и безспорно полезното да знаеш колко човека има във всеки автобус във всеки момент до следене на всеки един пътник в реално време. И без това си го принудил да си даде майчиното мляко, за да получи електронна карта за пътуване - информация, която изобщо не е работа на транспортна организация да има.
- прецакване на туристите. За да ползваш системата дори веднъж, трябва да имаш електронна карта. Даже да има такива за еднократна употреба, те пак са с RFID чип в тях, който е по-скъп от това да няма RFID чип в тях.
Абсолютно нерелевантно е за "интегриран градски транспорт".

GPS не е необходим за това, за което се цитира. Автобусите минават винаги по едно и също трасе - слагат се IR предаватели по стълбовете и на автобусите. GPS има неприятния навик да казва на автобуса къде е, а не на спирката или на централата. Автобусът, обаче, много добре знае къде е. Спирката иска да знае къде е автобусът. Както и диспечерът. Решението с GPS изисква постоянна връзка между автобуса и централата, което би се избегнало с IR по стълбовете (но тази връзка може да се използва и за други неща, така че не е толкова лошо да я има). IR решенията обаче най-вероятно са супер скъпи, защото са специализирани, а специализираните неща имат навика да струват 6-цифрени суми, докато GPS е много разпространена технология и аз сам сигурно мога да разработя моя си система за следене на автобуси за няколко дни, така че в крайна сметка одобрявам тази инвестиция. Освен това целите, за които ще се използва, са супер важни и елемент от "интегриран градски транспорт".

Замислят приоритизация на обществения транспорт на светофарите. Похвално, необходимо, ще има огромен ефект, елемент от "интегриран градски транспорт".

Ремонти на булевард, кръстовище, подлез при Кауфланд, облагородяване на Чародейка... все много хубаво, но какво общо има с "интегриран градски транспорт"? Напълно нерелевантно.

Ремонт на контактната мрежа на тролеите - много хубаво, ама това не се прави с проекти. Това е нещо, което трябва да се случва периодично от самосебеси.

Инсталация на 4 броя автоматични стрелки на контактната мрежа в кръговото - айде, да го допуснем за релевантно и допустимо за проектна дейност. И все пак - това са само 4 броя.

Планира се и строеж на велоалея на място, където нищо не пречи и сега на велосипедисти да минават. Отбиване на номер.

Планира се да се вкарват пешеходците под земята. Напълно нерелевантно за интегрирания градски транспорт. With all due respect, това е гадно, не работи, пешеходците не го ползват и е философски грешно, защото създава представата, че пешеходците са тези, които трябва да правят път на колите, а всъщност е обратно.

Замислих се през колко подлеза съм минавал през трите си години в Бремен. Има един, под едно от най-големите кръстовища в града (Am Brill), и е затворен, а хората си минават на нормален светофар. Има още един по пътя от центъра към Везер, но точно там пешеходна пътека трудно ще се направи, май е само "половин" подлез, защото от другата страна излиза на нивото на земята и е уместно решение и има алтернативен светофар на 20 метра, ако не искаш подлез. Из Берлин и Виена, където може да се пресича през метрото, това даже не е обозначено като пешеходен подлез за пресичане и е вид advanced mode да го използваш. Ако някой трябва да ходи под земята, това са колите. На Международното може и да е подходящо, ако се направи както трябва, защото там северната страна така или иначе е по-ниско и може да е "полуподлез" и да не е гадно. Но само с ремонт на лампи, стени и подове няма да стане. А и отново - ремонтите на лампи не са нещо, което трябва да се случва с проект. То трябва да е постоянно. И не е свързано с интегриран градски транспорт.

Накратко - инвестицията в GPS и свързаното с нея (наблюдение на трафика, табла по спирките, приоритизация) и тази в 4 стрелки за жиците в кръговото са единствените и смислени, и релевантни мерки по проекта. За инвестиране в подобряване и развитие на мрежата никой не говори, да не говорим за advanced неща като "Как да стигна от адрес в Русе до адрес в Сливо поле?" или че няма обществен транспорт до Гюргево. Аз съм разочарован, че се харчат толкова много пари не за това, за което трябва.

04 декември, 2012

Тютюнопушенето трябва да остане забранено

Говорим за закони. Забраната за пушене е въведена със закон, забраната за чупене също е въведена със закон. Не са съвсем равнопоставени от правна гледна точка, защото едното е административно нарушение, а другото е в НК, но това е само защото законодателят не е особено умен и не е осъзнал, че пушенето в стая с други хора е телесна повреда. Обсъждаме евентуални промени в закони. Отделните зали за пушене и забранена за пушене биха били добра алтернатива, но имат няколко проблема.

1. Както е неприемливо ако си паркирате колата в този квартал, аз да ви я чупя, въпреки че в другите квартали е в безопасност, така е неприемливо ако аз вляза в една стая, вие да ми нанасяте телесни повреди. Защо бих влязъл в тази стая не би трябвало да е тема на дискусията - както и аз не поставям под въпрос каква работа имаш да паркираш точно в този квартал. Може телевизорът да е по-голям там, може приятелите ми да са там, може сервитьорката да е по-яка, може просто да искам да съм там щото мога пък. Това не трябва да подлежи на дискусия - всеки може да ходи където си иска. И аз да не мога да отида там без да ми нанасят телесни повреди не е правилно. Това е все едно ако не искам да ме бият да не ходя в Бургас. Това ми е основният принципен аргумент да не харесвам решението с двете зали. Даже да е чудесно имплементирано, то изхожда от ограничаване на моите права в определени географски области, които били за "пушачи".

2. Друг проблем е с имплементацията. С тези зали всеки отбиваше номера. В обществото е прието, че като някой иска да пуши, той има неотменно право на това, така че в компания с 1 пушач пак се сядаше в залата за пушачи. Съответно залата за непушачи беше зле, защото заведението не изкарва пари от нея. И това само ако наистина има отделни, зали което бяха единични изключения. В общия случай имаше едно помещение с табелки, все едно масите са запазени за непушачи. И тези табелки много лесно се сменяха, като помолиш за пепелник.

3. Трети проблем е пропаганден - обществото не трябва да толерира неща, вредни за него. Ако искате, гвоздеи си забивайте в гъза, но не разбирам защо аз трябва да ви създавам удобни за това условия. В България един пушач се чувства (все още без 'ше') напълно в правото си да пуши, все едно това е напълно нормална обществена норма - както да ходиш на работа, да имаш кола, да имаш топла вода. И ако го помолиш примерно да не пуши на дете в сладкарница, ще те набие. Именно заради това е и острата реакция срещу закона и заради това се обясняват разни наглеци как и те били хора.

С очите си видях как една подобна забрана промени едно общество за няколко години и пушенето в момента е маргинализирано. И пушачите не са недоволни от ситуация - напротив, свикнаха, приеха, разбраха. На спирката те питат дали ще ти пречат, ако запалят. На спирката - навън. И ако кажеш да, се дърпат малко встрани. Вярно, че забраната е дошла в различен стадий - в Германия пушенето отдавна е било вече извън мода, когато е въведена забраната, докато в България сега е май в зенита си. Та няма така бързо и магически да стане. Но все пак е важен пропаганден инструмент обществото да каже - не виждам защо трябва да ти създавам удобства да правиш това.
Между другото, много ми е странно защо пише "пушачи" и "непушачи", а не "за пушене" и "забранено пушенето". Винаги ми е смешно като си представя как ако спазваме всъщност правилата си, не би трябвало да пускаме пушачи на места за непушачи.
И въобще не разбирам как точно това парламентарно мнозинство, съставено май от по-първосигнални и по-прости хора от обикновено, успя да си събере акъла и да наложи точно тази забрана, напук на "влиятелния" Булгартабак и ресторантьорските лобита. Това е пълна мистерия. Не разбирам кой плати или кой натисна и какво стана.
Такава забрана пречи на заведенията само временно. Освен това много по-лесно се зарибяват мацки, като можеш да кажеш "айде да излезем навън да пушим по цигара".

Последна редакция на форматирането: 14.12.2012