14 декември, 2012

Проектът за интегриран градски транспорт на Русе в по-голямата си част е загуба на време

Интервю със заместник-кмета Страхил Карапчански, в което той разказва за проекта за интегриран градски транспорт на Русе.

Моят отговор:
Електронните билети не са необходими за решаването на нито един от проблемите, които той цитира. С нищо не са по-добри от хартиените билети, освен с:
- възможността да замениш плащането на зона с плащане на км. За такова намерение не се говори. Да, в бъдеще може, ама може просто тогава да се купи скъпата техника за това. Не е необходимо сега.
- проследяване на пътниците. От съвсем безобидното и безспорно полезното да знаеш колко човека има във всеки автобус във всеки момент до следене на всеки един пътник в реално време. И без това си го принудил да си даде майчиното мляко, за да получи електронна карта за пътуване - информация, която изобщо не е работа на транспортна организация да има.
- прецакване на туристите. За да ползваш системата дори веднъж, трябва да имаш електронна карта. Даже да има такива за еднократна употреба, те пак са с RFID чип в тях, който е по-скъп от това да няма RFID чип в тях.
Абсолютно нерелевантно е за "интегриран градски транспорт".

GPS не е необходим за това, за което се цитира. Автобусите минават винаги по едно и също трасе - слагат се IR предаватели по стълбовете и на автобусите. GPS има неприятния навик да казва на автобуса къде е, а не на спирката или на централата. Автобусът, обаче, много добре знае къде е. Спирката иска да знае къде е автобусът. Както и диспечерът. Решението с GPS изисква постоянна връзка между автобуса и централата, което би се избегнало с IR по стълбовете (но тази връзка може да се използва и за други неща, така че не е толкова лошо да я има). IR решенията обаче най-вероятно са супер скъпи, защото са специализирани, а специализираните неща имат навика да струват 6-цифрени суми, докато GPS е много разпространена технология и аз сам сигурно мога да разработя моя си система за следене на автобуси за няколко дни, така че в крайна сметка одобрявам тази инвестиция. Освен това целите, за които ще се използва, са супер важни и елемент от "интегриран градски транспорт".

Замислят приоритизация на обществения транспорт на светофарите. Похвално, необходимо, ще има огромен ефект, елемент от "интегриран градски транспорт".

Ремонти на булевард, кръстовище, подлез при Кауфланд, облагородяване на Чародейка... все много хубаво, но какво общо има с "интегриран градски транспорт"? Напълно нерелевантно.

Ремонт на контактната мрежа на тролеите - много хубаво, ама това не се прави с проекти. Това е нещо, което трябва да се случва периодично от самосебеси.

Инсталация на 4 броя автоматични стрелки на контактната мрежа в кръговото - айде, да го допуснем за релевантно и допустимо за проектна дейност. И все пак - това са само 4 броя.

Планира се и строеж на велоалея на място, където нищо не пречи и сега на велосипедисти да минават. Отбиване на номер.

Планира се да се вкарват пешеходците под земята. Напълно нерелевантно за интегрирания градски транспорт. With all due respect, това е гадно, не работи, пешеходците не го ползват и е философски грешно, защото създава представата, че пешеходците са тези, които трябва да правят път на колите, а всъщност е обратно.

Замислих се през колко подлеза съм минавал през трите си години в Бремен. Има един, под едно от най-големите кръстовища в града (Am Brill), и е затворен, а хората си минават на нормален светофар. Има още един по пътя от центъра към Везер, но точно там пешеходна пътека трудно ще се направи, май е само "половин" подлез, защото от другата страна излиза на нивото на земята и е уместно решение и има алтернативен светофар на 20 метра, ако не искаш подлез. Из Берлин и Виена, където може да се пресича през метрото, това даже не е обозначено като пешеходен подлез за пресичане и е вид advanced mode да го използваш. Ако някой трябва да ходи под земята, това са колите. На Международното може и да е подходящо, ако се направи както трябва, защото там северната страна така или иначе е по-ниско и може да е "полуподлез" и да не е гадно. Но само с ремонт на лампи, стени и подове няма да стане. А и отново - ремонтите на лампи не са нещо, което трябва да се случва с проект. То трябва да е постоянно. И не е свързано с интегриран градски транспорт.

Накратко - инвестицията в GPS и свързаното с нея (наблюдение на трафика, табла по спирките, приоритизация) и тази в 4 стрелки за жиците в кръговото са единствените и смислени, и релевантни мерки по проекта. За инвестиране в подобряване и развитие на мрежата никой не говори, да не говорим за advanced неща като "Как да стигна от адрес в Русе до адрес в Сливо поле?" или че няма обществен транспорт до Гюргево. Аз съм разочарован, че се харчат толкова много пари не за това, за което трябва.

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Много се радвам на дискусии!